Nieuw! Uitgaven Edition Pors in PDF beschikbaar

folder my music iconBehalve de papieren versie komt binnenkort de hele collectie van Edition Pors in PDF-versie beschikbaar op onze website. Hou de berichtgeving hierover in de gaten. Vooruitlopend hierop is de kerstmuziek van Edition Pors alvast beschikbaar gesteld in PDF. Klik hieronder om ze te bestellen:

€ 1,50 [PDF] Drie kerstliederen


€ 2,10 [PDF] Zes kerstliederen


€ 1,90 [PDF] Zes adventsliederen


€ 1,70 [PDF] Zeven kerstliederen


€ 1,90 [PDF] Vijf oud-Nederlandse kerstliederen

 

Denk aan het tijdig bestellen van kerstmuziek!

30102014kerstmuziekDe kerstcollectie is makkelijk bereikbaar en te bestellen via deze link.

€ 29,99 Andreas Dill en Luc Rombouts
Zingende torens - Singing Towers

Zingende torens - Singing Towers : Vlaamse beiaarden in beeld - Flemish carillons in pictures / Andreas Dill en Luc Rombouts

[English below] Dit boek opent een verborgen wereld hoog in de zingende torens van Vlaanderen: de hoge, niet altijd veilige trappen, de koude wind die door de galmgaten giert, de robuuste bronzen klokken met elk een eigen klank en persoonlijkheid, het klavier dat met vaardige vuisten en voeten wordt bespeeld… De vrolijke klanken die uitwaaieren over de stad klinken in je oor wanneer je dit boek doorbladert.
De schitterende foto’s van Andreas Dill leggen de anatomie van vijftien prominente Vlaamse beiaarden bloot en vertalen de mysterieuze schoonheid van beiaardmuziek als het ware in beelden. De begeleidende teksten van Luc Rombouts vertellen het verhaal van de eeuwenoude Vlaamse beiaardcultuur. Beiaardmuziek is immers het oudste muzikale massamedium in de geschiedenis.

This book opens a secret world high up in the singing towers of Flanders: the steep steps that are not always safe, the cold wind blowing through the belfry, the powerful bronze bells, each with its own sound and personlality, the baton keyboard played by skilled fistis and feet... the cheerful tunes that cascade over the city are resounding when browsing this book.
The stunning photographs by Andreas Dill show the anatomy of fifteen prominent Flemish carillons and transform the mysterious beauty of carillon music into images as it were. The accompanying texts by Luc Rombouts tell the story of the ancient Flemissh carillon culture. Carillon music is indeed the oldest musical mass medium in history.

op voorraad


€ 16,00 Sur les traces de Fernand Redouté et Géo Clément à Mons

Sur les traces de Fernand Redouté et Géo Clément à Mons / Redouté Fernand et élèves de Géo Clément

op voorraad


€ 15,00 Zwols beiaardboek

Zwols beiaardboek : Zwolle carillon composition contest 2015

op voorraad

amersfoort olvZoals elk jaar organiseren Beiaardcentrum Nederland en HKU Nederlandse Beiaardschool een zestal zomeravondconcerten op de beiaarden van de Onze-Lieve-Vrouwetoren. Deze concerten vinden plaats op de woensdagavonden van 20.00 tot 21.00 uur. Tien minuten vóór aanvang worden de concerten feestelijk ingeluid op het zevengelui door het Amersfoorts Klokkenluidersgilde.

De concerten voor deze zomer:

5 juli - Henk Verhoef
12 juli - Carlo van Ulft
19 juli - Frans Haagen
26 juli - Anna Maria Reverté (E)
2 augustus - Richard de Waardt
9 augustus - Gijsbert Kok

Meer informatie over de programma's volgt. Raadpleeg onze website of volg ons op Twitter.

Voor meer zomerconcerten in andere steden in Nederland, zie de concertagenda van de Nederlandse Klokkenspel-Vereniging (kijk bij concerten).

joke brandsmaARNHEM – Op 20 april 2017 overleed Joke Brandsma, stadsbeiaardier van Enschede sinds 1991 en van Arnhem sinds 2016. Behalve beiaardier was zij ook dirigent van het Velps Kleinkoor en van de cantorijen van de Diaconessenkerk in Arnhem en de Dorpskerk in Rozendaal. De rouwkaart vermeldde: “muziek is mijn leven; mijn leven is muziek”.

Joke werd in 1959 in Heerenveen geboren en startte haar muziekopleiding met orgellessen van Anco Ezinga. Ze studeerde orgel aan het Conservatorium in Arnhem en maakte daar door de lessen van Gert Oldenbeuving ook kennis met de beiaard. Later studeerde ze aan de Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort bij Arie Abbenes en Bernard Winsemius. In Utrecht volgde ze lessen koordirectie en koormuziek.

Als componist werkte zij mee aan het Orgelboek bij de 491 Gezangen, aan de bundels Zingend Geloven en aan het nieuwe Liedboek. Zelf schreef ze onder meer “Miserere mihi” (1979) en “Lutum fecit” (1985), twee motetten op gregoriaanse thema's voor 5-stemmig koor a capella. In 2011 volgden “Lorc'amor” en “Mystiek Lichaam”, eveneens voor koor a capella. Muziek en tekst zijn van haar hand in de composities “Van de dolfijn en de forel” voor koor en “Kalm is de nacht” voor koor en fluit.

In opdracht van de NOS herbewerkte zij arrangementen van Johannes en Frederik Berghuis. Deze Delftse beiaardiers hebben in de achttiende eeuw veel muziek voor beiaard bewerkt, waaronder ouvertures, volksliedjes, dansen en marsen. Dit zogenaamde Berghuis-repertoire bevindt zich in het Delfts gemeente-archief.

Voor beiaard schreef Joke in 1995 de “Twente-suite” waarin zij heel vindingrijk en met oog voor detail allerlei karakteristieken van de vijf Twentse beiaardsteden verwerkte. Haar eerdere compositie voor beiaard “The rhythm of mother Earth” (1988) vindt haar oorsprong in de melodie “Zo lang er mensen zijn op aarde” van Tera de Marez Oyens. Joke droeg het werk op aan haar partner Joke Nachenius, die in 2006 overleed. Joke Brandsma werd naast haar begraven.

Foto: Marina Popova

Jacob van Eyck Oeuvreprijs RomboutsUTRECHT – Op vrijdag 2 juni heeft het Utrechts Klokkenluiders Gilde de Jacob van Eyck Oeuvreprijs 2017 toegekend aan Dr. Luc Rombouts, beiaardier van de stad Tienen en de Universiteit van Leuven, en bestuurslid van Museum Klok & Peel in Asten.

Als motivatie schreef de jury dat hem de prijs werd toegekend “voor de bijzonder onderscheidende wijze waarop hij als beiaardier in geschreven en gesproken woord, in composities en beiaardspel heeft bijgedragen aan de bloei van de beiaardcultuur in België, Nederland en daarbuiten”. De jury dacht daarbij met name aan zijn dissertatie “De oorsprong van de beiaard” waarmee Rombouts vorig jaar aan de Universiteit van Utrecht cum laude promoveerde.

De prijs draagt de naam de blinde musicus en componist jonkheer Jacob van Eyck (1590-1657). Hij werd in 1625 benoemd tot beiaardier van de Domtoren en bespeelde later meer beiaarden. Het was Van Eyck die ontdekte welke boventonen een klok heeft en hoe die door het profiel van een klok konden worden beïnvloed.

De Jacob van Eyck prijs wordt iedere drie jaar uitgereikt. In 2017 werden maar liefst elf kandidaten voorgedragen. In 2014 waren dat er zes en in 2011 zeven.

De jury stelde voor om dit jaar niet alleen de reguliere Jacob van Eyck prijs toe te kennen, maar ook een Jacob van Eyck Oeuvreprijs. Het Utrechtse Klokkenluiders Gilde was het van harte met dit voorstel eens. Beide prijzen bestaan uit een erepenning en een bedrag van € 2.000.

De klassieke Jacob van Eyckprijs is toegekend aan de initiatiefnemers en uitvoerders van het zeer geslaagde restauratieproject van het 17de-eeuwse Van Call-uurwerk in de Utrechtse Jacobikerk.

Foto: Prijswinnaars Luc Rombouts (r) en voorzitter UKG Theo Poort (l)

mechelenMECHELEN - Op zaterdag 29 april 2017 organiseerde de Koninklijke Beiaardschool Jef Denyn, in samenwerking met de Koninklijke Vereniging voor Toren & Beiaard, de jaarlijkse beiaarddag. In de ochtend was iedereen welkom in het statige pand aan de Bruul om kennis komen maken met de school. Malgosia Fiebig, stadsbeiaardier van Utrecht en Nijmegen, gaf een masterclass. 's Middags verzorgden studenten een concert op de Sint-Romboutstoren. Daarna was er in het Cultuurcentrum nog een concert met de nieuwe kamerbeiaard, een handbellenkoor en instrumentale ensembles.

Volgens de Gazet van Antwerpen trok de beiaarddag heel wat volk naar de school. Het publiek werd door directeur Koen Cosaert ontvangen en kreeg een korte rondleiding. Wie dat wilde mocht zelf ook even “tokkelen” op een studieklavier. De beiaardschool heeft veel aandacht voor de jeugd en heeft een eigen methode voor kinderen uitgewerkt. Men laat zelfs een nieuw klavier maken met iets kleinere afmetingen, zodat kinderen er gemakkelijker op kunnen spelen. De jeugd vindt het fantastisch om klokken over de stad te laten klinken.

De beiaardschool heeft in het huidige schooljaar 62 studenten waarvan een tiental jonger dan 15 jaar. Daar is men in Mechelen uiteraard zeer tevreden mee. De schepen van Cultuur bevestigt dat ook: “Onze Koninklijke Beiaardschool Jef Denyn zorgt er mee voor dat beiaardcultuur één van de uithangborden van de stad Mechelen is”!

Zvon NovosibirskIn oktober 2016 werd ik door het conservatorium van Novosibirsk uitgenodigd om een lezing over de beiaard te geven. Mijn gastheer was de campanoloog en componist Sergey Tossin, die als professor aan dit conservatorium is verbonden. Hij schreef diverse boeken over Russische klokken en componeerde twee beiaardstukken gebaseerd op het Russische klokkenluiden. Het doel van mijn lezing was om aan de compositiestudenten de beiaard als instrument uit te leggen: hoe het werkt, de rol in het akoestische omgeving van een Europese stad en de Amerikaanse opvatting van de beiaard als concertinstrument.

Alexey Talashkin leidde me rond in het kleine klokkenmuseum naast de kerk van Aartsengel Michaël. Hij speelde op de 16-klokken zvon naast de kerk en liet de klokkenluiders-school zien met prenten en tekeningen, een bibliotheekje en een kleine oefen-zvon met surrogaat-klokken.

Klokkenluider Andrey Beresovsky toonde ons de zvons in de Hemelvaartkathedraal en in de kerk van Maria ten Hemelopneming. Bij een bezoek aan de kathedraal van Alexander Nevsky werd de zvon bespeeld door Dmitry Indinok. Ik bewaar veel prachtige herinneringen aan dit interessante bezoek.

Jeffrey Bossin

Foto: Alexey Talashkin bespeelt de zvon van de kerk van Aartsengel Michaël

Allanconi BolzoneEind januari 2017 bracht ik een bezoek aan de klokkengieterij Allanconi ten oosten van Milaan. Directeur Emanuele giet volgens traditionele methodes. Er wordt een museum ingericht met als doel bezoekers de geschiedenis van het klokkengieten in Crema te laten zien en ook om uitleg te geven over het klokkengieten zelf. De gieterij kan tot 30 ton vloeibaar brons maken met behulp van drie ovens tegelijkertijd. Omdat bij Allanconi natuurlijke materialen worden gebruikt: klokkenbrons, klei, dierlijk vet, water, bijenwas, hennep, paardenhaar, melk, hout, as en lichte profielen - een C1 klok weegt 1.650 kilo - kosten zijn klokken maar de helft van die van anderen Europese gieterijen. Allanconi BolzoneHij giet wel 90% van de Italiaanse klokken en maakte in 2016 een productie van 281 klokken met een totaal gewicht van 32 ton. Ook is hij begonnen met het gieten van grote-terts-klokken en de klok die die hij mij liet horen had de karakteristieke resonantie en de plezierige klank van een goed gestemde kleine-terts-klok. Allanconi is bezig om de stemming van zijn klokken verder te perfectioneren en gaat dit jaar een 4-octaafs reizende beiaard bouwen om dit nieuwe product aan mogelijke kopers te laten zien.

Website: http://allanconi.it

Jeffrey Bossin

puurs torenPUURS – Zaterdag 20 mei 2017 mag met recht een historische dag worden genoemd voor Puurs. Op die dag kreeg de toren van de Sint-Pieterskerk een spiksplinternieuwe beiaard van 50 klokken, gegoten door Koninklijke Eijsbouts uit Asten. Bij de bouw van deze baroktoren aan het einde van de zeventiende eeuw was al rekening gehouden met de komst van een klokkenspel. Maar de betreffende (tweede) achthoekige klokkenkamer boven in de toren bleef bijna 340 jaar leeg. Tot voor kort hingen in de toren slechts drie luidklokken.

puurs toren2Directe aanleiding om nu eindelijk eens door te pakken was de viering van het feit dat het dit jaar alweer 725 jaar geleden is dat Puurs de “keure” kreeg van de Hertog van Brabant.

De grootste klok weegt ongeveer 400 kg en werd geschonken door brouwerij Duvel Moortgat uit Puurs. De gemeente gaf de op een na grootste klok cadeau. De rest van de klokken is door de burgerij geschonken: iedere klok heeft een peter en een meter. Begin april arriveerden de klokken op het plein voor de kerk. De grootste twee met paard en kar en begeleid door een heraut, een ridder te paard en een klaroenist. Ter plaatse werden alle 50 klokken op een rood tapijt tentoongesteld en door een priester gewijd.

De feestelijke inhuldiging op 20 mei werd door naar schatting 1500 burgers bijgewoond. Daarbij klonk ook voor de eerste keer het speciaal gecomponeerde Puurse beiaardlied. Tevens was het Duvellied, een bewerking van het nummer ‘Icon’ van artiest Daan op het Kerkplein te horen. Op een groot scherm kon het publiek alles volgen. Met een lichtspektakel en theater in de lucht, begeleid door de beiaard, werd het een unieke gebeurtenis!

puurs beiaardBijzonder waren ook de gelukwensen van beiaardiers in diverse landen die door middel van opgestuurde filmpjes werden overgebracht. Zo waren er zelfs felicitaties uit New York en Toronto. Daags na de ingebruikname volgde reeds een eerste concert door diverse beiaardiers uit de regio. Tom Van Peer wordt de vaste bespeler van dit nieuwe instrument en het zal iedere eerste en derde donderdag van de maand tijdens de markt te horen zijn.

ames torenAMES - de afdeling Muziek en Theater van Iowa State University heeft het genoegen mee te delen dat ze een beiaardcompositiewedstrijd voor 2017 heeft uitgeschreven. Deze heeft als doel om jonge componisten tot 35 jaar een originele beiaardcompositie te laten schrijven. De winnaar ontvangt $500 en het stuk zal tijdens het ISU C-HOP Festival 2017 worden uitgevoerd.

Het in te zenden stuk moet een danscompositie zijn, geschikt voor een 4-octaafs beiaard (tenor C to C4), met twee-octaafs pedalen. De compositie mag een een solo, een quatre-mains voor één beiaard of een werk voor beiaard met één of meerdere andere instrumenten zijn. Het stuk moet 4 tot 7 minuten duren. Inzendingen mogen niet later dan 15 augustus worden verstuurd. Transcripties of arrangementen worden niet geaccepteerd.

De jury bestaat uit: Luc Rombouts, Jeffrey Prater en Tin-Shi Tam. Zij behouden zich het recht voor om de prijs niet uit te reiken als de ingediende stukken niet het vereiste niveau hebben. Over het oordeel van de jury is geen discussie mogelijk.

Meer informatie en wijze van inzenden is te vinden op: http://www.music.iastate.edu/carillon of neem contact op met: the University Carillonneur at Iowa State University, Department of Music & Theatre, 149 Music Hall, 2427 Union Drive, Ames, IA 50011; Phone: +1(515) 294-2911; E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.